Tässä tulee toinen osatehtävä kirjoittamisen perusopintojen kurssille Kirjoittamisen taiteelliset ja tieteelliset lähtökohdat. Korjasin tekstistä blogia varten joitain virheitä. Suurin ongelma tässä tekstissä on rajaus, mutta sitä en lähtenyt muuttamaan enää. Muuten olen tekstiin suhteellisen tyytyväinen ja se syntyi yllättävän vaivattomasti.
Opiskeluessee
Kirjoittamisen taiteelliset ja tieteelliset lähtökohdat
Yhteisöllisyys journalistisessa kirjoittamisessa vs.
yhteisöllisyys kaunokirjallisen tekstin kirjoittamisessa
Kuluneen sanonnan mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat
sanaa. Itse olen pohtinut tätä lausahdusta paljonkin sen jälkeen, kun aloitin
valokuvauksen opintoni. Minua kiinnostaa erityisesti kuvan ja tekstin suhde
sekä vuoropuhelu. Esimerkiksi kuvajournalistin työ poikkeaa valokuvataiteilijan
työstä merkittävästi; edellinen on tiiviisti sidoksissa kirjoittavan
journalistin työhön, jälkimmäinen taas usein hyvinkin yksinäistä puuhaa.
Lukion äidinkielen tunnilla meitä aina varoitettiin
valitsemasta liian abstraktia aineen aiheetta. Tällaisesta aiheesta
kirjoitettaessa kirjoittaja kompastuu usein kliseisiin, kuluneisiin kielikuviin
ja itsestäänselvyyksiin. Tässä kohtaa valokuvaaja tulee apuun. Joskus kuva voi
ilmentää tekstiä paremmin aihetta, joka muuten pakenee määritelmiä. Tällainen
aihe voisi olla vaikka ”suomalaisten onnellisuus”. Onni voi tässä tapauksessa
olla esimerkiksi puhdas luonto, ja sitä ilmentävä kuva vaikka otos
suomalaisesta metsästä. Kaikki suomalaiset allekirjoittanevat ajatuksen, että
puhdas luonto ja siitä nauttiminen esimerkiksi lenkkeilyn muodossa vaikuttaa
kansamme hyvinvointiin. Pohtimalla kuvan roolia voidaan journalistista tekstiä
suunniteltaessa jo jutun ideointivaiheessa muodostaa käsitys siitä, miten kuva
voi täydentää abstraktin aiheen tekstiä.
Valokuvaajan lisäksi journalistisessa yhteisössä graafisella
suunnittelijalla on tärkeä rooli. Graafinen esitystapa voi täydentää tekstiä;
esimerkiksi graafeilla voidaan leipätekstiä paremmin havainnollistaa
prosenttilukuja. Näin ollen jo pelkästään jutun aihe voi ratkaista millaista
yhteistyötä kirjoittava toimittaja tekee muiden kanssa.
Teoksessa Hyvä journalismi (Jaakkola 2013, 53) todetaan, että
kukaan ei tee journalismia yksin. Tämä on minun mielestäni äärimmäisen hyvä
asia. Olisi hirveää, jos joku yksi henkilö voisi päättää mitä päätyy kuluttajan
luettavaksi. Mielestäni toimittajilla on muutenkin jo ihan tarpeeksi valtaa
siihen, mitä ihmiset lukevat ja sosiaalinen media vain korostaa informaation
epäluotettavuutta. Esimerkiksi joskus tuntuu, että somessa otetaan herkästi
kantaa asioihin, joita ei edes tunneta, vain sen perusteelle mitä joku
somevaikuttaja tai muu julkkis on asiasta sanonut. Kun nyt kerran olemme jo
Facebookin ja Instagramin armoilla, niin on minusta ainoastaan hyvä asia, jos edes
journalismissa jonkinlaista suodatinta käytetään, tai asiaan tuodaan eri
näkökulmia. Tässä mielessä lehdistönvapaus on suhteellinen käsite.
Jaakkola (2013, 60) toteaa myös, että yhtä toteutunutta
juttua kohden toimittaja usein joutuu käymään läpi useita ideoita, jotka eivät
päädy julkaistavaksi. Tämä on myös valokuvaajalle tuttu tilanne. Omassa
valokuvauksessani olen huomannut, että usein joku hyvä idea ei toimikaan
kuvana, tai että ottamistani kuvista ehkä yksi tuhannesta tai vieläkin harvempi
päätyy esille. Journalistisessa kuvauksessa onnistumisprosentti täytyy toki
olla suurempi, mutta ehkä juuri siksi kuvapankit ovat saavuttaneet viime aikoina
suosiota; kuvaajan ei tarvitse yksin koko ajan keksiä hyviä ideoita.
Täysin erilainen näkökulma saadaan kirjoittajan yhteisöihin,
kun puhutaan kaunokirjallisen tekstin tuottamisesta. Aihe on minulle
huomattavasti vieraampi. Entuudestaan toki tiedän, että kustannustoimittajalla
on paljon valtaa siihen, mitä päätyy kustannettavaksi. Tässä yhteydessä
mielenkiintoista onkin pohtia, kenen teoksesta lopulta on kyse, kirjailijan vai
kustannustoimittajan? Kuinka paljon tekstiin saa vaikuttaa ulkopuolinen
ihminen, jotta tekstin voidaan ajatella olevan kuitenkin kirjoittajan omaa?
Mieleen tulee takavuosien television menestyssarja Pieni talo
preerialla. Sarjasta on jäänyt mieleeni jakso, jossa Laura Ingalls Wilder
tarjoaa ensimmäistä kertaa kirjaansa kustannettavaksi. Toimittajalle kirja ei
kuitenkaan kelpaa sellaisenaan. Laura on kirjoittanut kiinnostavasti omasta ja
perheensä arjesta uudisraivaajana mutta toimittaja haluaisi hänen lisäävän
kirjaansa yleisöä kosiskelevia elementtejä. Lopulta Laura kieltäytyy antamasta
kirjaansa julkaistavaksi. Esimerkiksi romaanin kohdalla yhteisön rooli
lopputuotteessa näyttäisi siis olevan joskus päinvastainen kuin journalismissa:
Journalistinen teksti hyötyy lähes aina ulkopuolisesta kritiikistä,
proosateksti ei aina. Syy on tietysti se, että proosatekstin lukija tietää
tekstin olevan useimmiten fiktiota, jolloin lähtökohtaisesti tekstin
informaatioarvo on vähäinen. Toki vastakkaisiakin esimerkkejä on: esimerkiksi
Väinö Linna on todennut, että Tuntemattomasta sotilaasta tuli parempi kirja
kustantajan muokkausehdotusten toteuttamisen jälkeen.
Yksinäisyyttä ja yhteisöllisyyttä käsittelee K. Blomberg
2013 artikkeli Yksinäisyys X yhteistyö (25–34). Hän
toteaa muun muassa, että
kirjoittajalla tulee olla luonnollinen suhde yksinäisyyteen. Blombergin mukaan
kirjoittajan pitää esimerkiksi sietää sitä, että joskus saattaa mennä pitkiäkin
aikoja, jolloin teksti ei ole hyvää. Tämä tarkoittaisi sitä, että
kirjoittaminen ammattina on toisaalta siunaus, toisaalta kirous. Onhan selvää,
että mikäli kaunokirjallisen tekstin kirjoittaja antaa itselleen luvan
kirjoittaa välillä huonompaakin tekstiä, paine julkaisuun päätyvän tekstin
tuottamiseen vähenee. Mutta: tämä ei liene toivottu tapa suhtautua työelämään.
Voidaan vain kuvitella, millainen soppa syntyisi, jos vaikka sydänkirurgi olisi
tyytyväinen välillä myös huonosti menneisiin leikkauksiin. Tässä suhteessa
kirjoittaminen kuulostaa lempeältä ammatilta, ainakin siinä tapauksessa, jolloin
kirjailija on jo saanut jalan kustantamon oven väliin.
Kaunokirjallisen tekstin kritiikkiin liittyen Blomberg (2013,
25) viittaa John Keatsin ajatuksiin, joiden mukaan on myös vaalittava teoksen
keskeneräisyyttä. Tämä ei ainakaan itselleni kirjoittajana ole vaikeaa;
pikemminkin on hankalaa laittaa piste sille mitä on kirjoittanut ja päästää
irti tekstistä. Tässä piilee kuitenkin tekstin ylityöstämisen vaara. Blomberg (2013,26)
mainitsee sanaparin ”riittävän hyvä”, jonka itsekin olen moneen kertaan
valokuvaajana kuullut. Valitettavasti tuo sanapari on tullut minulle
merkitsemään lohdutusta tilanteessa, jolloin ottamani kuva ei todellisuudessa
ole kovin hyvä, mutta se riittää. En halua olla riittävä, vaan oikeasti hyvä!
Roolit
ovat kuitenkin muuttumassa. Yhteisötaiteeseen rinnastettava
yhteisökirjoittaminen on pikku hiljaa yleistymässä. Blomberg (2013, 28)
mainitsee kaksikin esimerkkiä tästä: Alice Oswaldin ja Timo Harjun runoelmat. Näissä
molemmissa tekstiin on saatu materiaalia yhteisöltä. Itselleni tulee mieleen toisenlainen
esimerkki: Li Anderssonin ja Susanna Kosken yhdessä kirjoittama Punavihreä, sinivalkoinen
- keskustelukirjeitä. Kirjassa on mielenkiintoisesti hyödynnetty
vastakkainasettelua, joka on varmasti tuonut kirjalle enemmän lukijoita kuin
jos kumpikin olisi kirjoittanut kirjansa yksin. Koronavirusaikana syntynyt
Kjell Westön ja Juha Itkosen yhteiskirja 7+7 – levottoman ajan kirjeitä on
toinen merkki kirjoittajan yhteisöjen hyödyntämisestä. Jos loikataan vielä
huviksemme musiikin puolelle, niin nähdään, että muusikot kuten John Lennon ja
Paul Mc Cartney harjoittivat jonkinlaista ”yhteisökirjoittamista” jo
vuosikymmeniä sitten.
On
mielenkiintoista seurata mihin suuntaan kustannusala kehittyy tulevina vuosina.
Korona-aika korosti mielestäni sekä yhteisöllisyyttä että individualismia
ainutlaatuisella tavalla. Töiden tekeminen etänä yleistyi, jolloin työyhteisöt
”katosivat”. Toisaalta esimerkiksi perheet ovat viettäneet enemmän aikaa
yhdessä kuin aiemmin, puhumattakaan siitä, että maailmanlaajuinen pandemia loi
kaikille ihmisille tunteen, että olemme ”samassa veneessä”. Nämä seikat
lienevät vaikuttaneet myös kirjoittajien yhteisöihin.
Lähteet:
Blomberg,
K. 2013. Yksinäisyys X yhteistyö. Tuli & Savu 72 (Kollaboraatio, 25–34).
Jaakkola,
M. 2013. Hyvä journalismi. Käytännön opas kirjoittajille. Helsinki:
Kansanvalistusseura. Luku "Työnjako perustuu yhteistyöhön", 53–64.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti