sunnuntai 16. lokakuuta 2022

Helmet-haaste, 3/4 vuosikatsaus

Olen joutunut tunnustamaan, että aikani ei ole riittänyt tänä vuonna Helmet-haasteen toteuttamiseen kokonaisuudessaan. Alkuvuodesta olin Espanjassa ja kuten minulle usein käy matkoilla, muut elämykset ajoivat ohi kirjojen lukemisesta. Matkoilla parhaiten uppoavat täsmähankintoina ostetut tai lainatut matkoista kertovat kirjat, mielellään sellaiset, jotka sijoittuvat juuri siihen paikkaan missä kullonkin olen. 

Kesä oli hyvää aikaa lukuhaasteessa ja sain luettua paljon mielenkiintoisia kirjoja. Mutta sitten tuli syksy, joka toi mukanaan uusia haasteita ja vaikka tekemäni lista To Be Read-kirjoista yleensä pitenee minulla ainakin yhdellä kirjalla viikossa, ja nytkin niin kävi, en ole onnistunut purkamaan listaa toisesta päästä eli siirtämään TBR-kirjoja luettujen kirjojen listalle. 

Mitä sitten olen tehnyt? Olen ripustanut ja osallistunut taidenäyttelyyn. Mutta ennen kaikkea olen opiskellut, opiskellut ja opiskellut. Kirjoittamista, graafista suunnittelua ja kalligrafiaa. Näistä jokaisesta tulen tekemään postauksen blogiin myöhemmin jonkin koulutehtävän muodossa, kunhan olen päässyt opinnoissa vähän pidemmälle. 

Loppusyksystä graafisessa suunnittelussa keskitymme kuvittamiseen ja web-suunnitteluun. Mielenkiintoisia asioita tulossa! Tilasin juuri myös Pantone-korttipohjia osallistuakseni Pantone-haasteeseen, siitä lisää myöhemmin. 

Vaikka en ole lukenut juuri mitään viikkoihin, ajattelin kuitenkin tehdä eräänlaisen 3/4 vuosikatsauksen haasteeseen pienen tilaston muodossa, koska minusta on mielenkiintoista tietää painottuuko lukemiseni jollain tavalla. Genrevertailua en tee tässä, koska on välillä vaikeaa ainakin itselleni miettiä mihin kirjallisuuden lajiin joku kirja kuuluu. Mutta tässä:

Tähdet:

5 tähden kirjat:

28 %

4 tähden kirjat:

28 %

3 tähden kirjat:

17 %

Kaikille kirjoille en antanut tähtiä, koska koin vertailun muihin kirjoihin hyödyttömäksi. Tästä esimerkkinä Yksisarvisen salaisuus, joka on siis Tintti-sarjakuvakirja. 

Kirjailijan sukupuoli:

Miesten kirjoittamat kirjat:

17 %

Naisten kirjoittamat kirjat:

83 % 

Tämä tulos oli hieman yllättävä. En ajatellut, että ero olisi näin selvä. Esimerkiksi runokirjaa en ottanut mukaan tilastoon, koska siinä oli runoja useilta eri kirjailijoilta. Ehkä yritän loppuvuodesta kääntää tilastoa enemmän toiseen suuntaan. 

Äänikirjat / luetut kirjat:

28 % / 72 %

Kieli: 

Tähän mennessä olen lukenut vain yhden kirjan englanniksi, joka muodostaa 6 % kokonaissaldosta. 

Luetut sivut: 

Tästä en ole tehnyt tilastoa kokonaismäärästä, sen paremmin kuin keskiarvostakaan, mutta ehkä innostun vielä vuoden lopussa tekemään. Toisaalta koska mukana on esimerkiksi kirja, jossa on lähes pelkkiä kuvia, ei keskiarvon laskeminen tunnu mielekkäältä. Luulen, että mediaani asettuu jonnekin 400 sivun tienoille, joten ainakin siinä mielessä olen ollut ahkera :)

Kirjailijan kansalaisuus: 

suomi: 45 %

muut: 55 %



Valitsen vielä vuoden lopussa 5 kirjaa, joita eniten suosittelen. Yhtään varsinaisesti huonoa kirjaa en mielestäni ole lukenut. 







 



  


    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti