lauantai 17. helmikuuta 2018

Taitoluistelun ihanuus ja kamaluus



"Figure skating is theatrical. It's artistic. It's elegant. It's extremely athletic. And there's a very specific audience for that." 
-Johnny Weir

Olen julkaissut täällä blogissani jo kaksi taitoluistelua käsittelevää juttua. Toisessa kerron, miten oma kiinnostukseni taitoluisteluun heräsi ja toisessa syvennyn enemmän omaan luisteluharrastukseeni. Halusin kuitenkin kirjoittaa taitoluistelusta ainakin yhden tekstin vielä. Aiheena on taitoluistelusuorituksen arvostelu- ja arviointiperusteet. Kuten olen aiemminkin todennut, taitoluistelussa makuasioista voidaan kiistellä loputtomiin. Täysin objektiivista taitoluistelun arviointi tuskin tulee olemaan milloinkaan.  
Nykyisestä pistelaskusysteemistä sanotaan Wikipediassa seuraavaa:
"Luistelijan saamat kokonaispisteet koostuvat kolmesta osasta: elementtipisteistä, komponenttipisteistä ja vähennyksistä. Jos kilpailussa on sekä lyhytohjelma että vapaaohjelma, kummankin ohjelman kokonaispisteet lasketaan yhteen.
Elementtipisteissä (TES) jokaisen suoritetun elementin vaikeus ja laatu arvioidaan. Elementin vaikeus määrittää sille ensin perusarvon, joka on sitä korkeampi, mitä vaikeampi elementti on. Tuomarit määrittelevät sitten jokaiselle elementille laatupisteen, joka voi olla miinus kolmesta plus kolmeen, riippuen siitä, kuinka hyvin luistelija suoritti elementin. Kunkin elementin tuoma pistemäärä on sen perusarvon ja laatupisteen yhdistelmä.
Komponenttipisteissä (TCS) ohjelma jaetaan viiteen osa-alueeseen eli komponenttiin, ja jokainen niistä arvioidaan neljäsosapisteen tarkkuudella asteikolla 0,25–10,0. Arvioitavat alueet ovat luistelutaito, siirtymiset, esitys/suorittaminen, koreografia ja musiikin tulkinta. Luistelijan saama komponenttipistemäärä on tuomarien antamien komponenttipisteiden keskiarvo, joka on kerrottu sarja- ja segmenttikohtaisella (lyhytohjelma/vapaaohjelma) kertoimella.
Vähennyksiä luistelija voi saada esimerkiksi kaatumisesta (yhden pisteen vähennys), ajan ylityksestä, sääntöjen vastaisesta puvusta tai musiikista, tai ohjelman keskeyttämisestä."
Esimerkiksi elementtipisteissä objektiivinen arviointi kuulostaa helpolta. Mutta entä osa-aluepisteet? Miten arvioida esittämistä, koreografiaa ja musiikin tulkintaa. Kuulostaa vaikealta. Mutta hetkinen, eihän laulukilpalussakaan valita absoluuttisesti parasta esitystä, vaan YLEISÖN tai TUOMAREIDEN mielestä parasta esitystä. Ja toisaalta, jokainen joka taitoluistelu-uraa lähtee luomaan on varmasti tietoinen näistä arvostelukriteereistä. 
Joidenkin mielestä taitoluistelu ei kuulu lainkaan esimerkiksi olympialaisiin juuri arvostelun takia. Toisaalta on monia asioita, jotka puoltavat taitoluistelun sisällyttämistä kisoihin. Uskoisin, että laji on yksi yleisöystävällisimmistä. Ei esimerkiksi tarvitse värjötellä ulkona pakkasessa. Taitoluistelussa myös harvoin tulee tietoon doping-tapauksia.
Itse muusikkona arvostan taitoluistelusuorituksessa luonnollisesti musiikin tulkintaa, joka on mielestäni onnistunut silloin, kun liike ja musiikki ovat yhtä ja luistelija onnistuu välittämään yleisölle jonkin tunteen. Tottakai parhaassa tapauksessa pisteetkin ovat silloin korkeat. Kuitenkin, jos muistelen lapsuudesta saakka mieleeni parhaiten painuneita esityksiä, on todettava, että harva niistä on ollut voittaja. Joskus hienompaa on esimerkiksi seurata esitystä, jossa luistelija vaikka kaatuu alussa mutta taistelee silti läpi ohjelmansa ja onnistuu tekemään siitä kaikesta huolimatta vaikuttavan esityksen. 
Viime aikoina on ollut paljon keskustelua suomalaisten taitoluistelijoiden valintakriteereistä olympialaisiin. En halua ruotia asiaa tässä sen enempää, haluan sanoa vain, että mielestäni on oikein palkita karismasta ja tulkinnasta. Toivoisin silti, että teknistä osaamista arvostettaisiin yhtä paljon, koska sen saavuttamiseen menee luistelijalta niin paljon aikaa ja sen saavuttaminen vaatii valtavaa sitoutumista harjoitteluun. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti