maanantai 28. lokakuuta 2019

Kirjamessuilla: Takaisin Japaniin

Otsikko viittaa Aku Ankan lapsuuden suosikkitarinaani Takaisin Klondikeen. Tarina piirtää romanttisen kuvan kullankaivajista Kanadan länsiosassa Alaskan rajan lähellä. Romanttinen kuva lienee tyyppiä aika kultaa muistot, sillä kullankaivuu oli varmasti kovaa ja armotonta työtä. Joskus ajattelen, että Japani on minulle kuten Klondike kullankaivajille.

Siitä on 17 vuotta kun lähdin Japanista tietämättä tulisinko koskaan takaisin. Nyt olen 100 % varma että palaan sinne joskus. Kirjamessuillla kävin kuuntelemassa entistä Japanin kulttuurin opettajaani Minna Eväsojaa, joka kertoi, että hänen rakkautensa Japaniin menee välillä melkein ohitse hänen rakkaudestaan perheeseensä. Tajuan sen niin hyvin: minun rakkaustarinani Japaniin on juuri sellainen. Tottakai Suomi on minulle tärkeä, mutta se rakkaus on jotenkin arkisempi, tavallisempi.

Olen asunut myös jonkin aikaa Ranskassa ja minulla on ollut paljon ranskalaisia ystäviä. Ranskassakin on paljon hyvää, ruokaa, kirjallisuutta ym., mutta kuten totesin kerran ystävälleni, Ranskassa joudun hieman pinnistelemään sopeutuakseni kulttuuriin. Japanissa minun ei tarvitse tehdä niin. I totally get the mentality, sanottaisiin englanniksi. Monet ihmiset, jotka ovat matkustelleet paljon nimeävät Japanin suosikikseen. Kuulun niihin ihmisiin. Sen sijaan en oikeastaan osaa perustella, miksi. Japanilaisten estetiikantaju vetoaa minuun valtavasti. Kirjamessuilla Eväsoja pohti myös eroa Suomeen tässä suhteessa: suomalaiset masentuvat ensilumen sataessa, koska se tarkoittaa pitkän talven alkamista, kun taas japanilaiset näkevät kauneuden siinäkin.

Paitsi Minna Eväsojaa, kävin messuilla kuuntelemassa myös Raisa Porrasmaata, joka esitteli uutta kirjaansa Auringonjumalan tyttäret, joka kertoo naisista japanilaisessa kulttuurissa. Se on minulla juuri lainassa. Valitettavasti ehdin ainoastaan selata läpi kirjan, koska se oli pikalaina, mutta se vaikuttaa joka tapauksessa kiintoisalta. Seuraava tavoitteeni voisi olla tutustua japanilaiseen kirjallisuuteen paremmin, siitä olen raapaissut vasta pintaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti